REJESTRACJA ONLINE

REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO

453 410 101

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

Autoerotyzm dziecięcy

10 czerwca 2022

Drogi Rodzicu, porozmawiajmy o zachowaniach seksualnych dzieci. 

 

Temat, który budzi niepokój, wstyd, zażenowanie. Temat nierzadko pomijany, przemilczany, wypierany, postrzegany jako nieakceptowalny społecznie problem. Zachowania autoerotyczne dziecka w postaci masturbacji - kiedy jest normą, kiedy szukać specjalistycznej pomocy? 

 

 

MASTURBACJA DZIECIĘCA 

 

Kiedy się pojawia?

  • występuje już u kilkumiesięcznych dzieci (zachowania autoerotyczne można zaobserwować już w życiu płodowym)

  • najczęściej pojawia się u dzieci pomiędzy 2 a 3 rokiem życia

  • wraca ponownie w okresie między 5 a 6 rokiem życia (wiek przedszkolny)

  • szacuje się, że po 6 roku życia zachowania autoerotyczne przechodzą w fazę wyciszenia

 

 

 

Rodzaje masturbacji dziecięcej:

 

  • ROZWOJOWA:

  • wynika z odkrycia, że dotykanie intymnych okolic swojego ciała niesie ze sobą uczucie przyjemności 

  • celem jest dostarczenie sobie przyjemności, a schemat artykulacji narządów płciowych jest zwykle taki sam, podobny 

  • dziecko zwykle nie ukrywa swoich zachowań autoerotycznych (przynajmniej nie do momentu interwencji dorosłych)

  • nie wymaga interwencji specjalistycznej.

 

 

  • EKSPERYMENTALNA:

  • jest wynikiem eksploracji własnego ciała, badania jego granic 

  • ciekawość poznawcza skłania dziecko do eksperymentowania z własnym ciałem w obszarze okolic intymnych

  • sposoby stymulacji są zróżnicowane, niepowtarzalne (ponieważ dziecko eksperymentuje na różnorodne sposoby)

  • od dotykania rękoma okolic intymnych dziecko przechodzi do eksperymentowania z użyciem przedmiotów, stymulowania okolic intymnych różnymi przedmiotami, wkładaniem przedmiotów w miejsca intymne 

  • dziecko zwykle nie ukrywa zachowań autoerotycznych 

  • bywa, że eksperymentowanie takie może być niebezpieczne, dlatego czasami wymaga interwencji rodzica

 

 

 

 

  • INSTRUMENTALNA:

  • celem nadrzędnym nie jest ani doznanie przyjemności, ani eksperymentowanie, a zasygnalizowanie problemu, z którym dziecko nie potrafi sobie poradzić

  • może wynikać z frustracji, lęku, może maskować ból, lęk, nacięcie emocjonalne

  • ma za zadanie zmniejszyć napięcie, wyciszyć niepokoje, przynosi chwilową ulgę 

  • masturbacja instrumentalna może mieć różnorodne przyczyny, wymienia się wśród nich:

    • próba poradzenia sobie z brakiem miłości, akceptacji, poczuciem osamotnienia

    • nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, dyskomfortem,  napięciem emocjonalnym, trudnymi emocjami

    • sposób na dostymulowanie się (u dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, zwłaszcza w przypadku niedowrażliwości dotykowej)

    • poszukiwanie uwagi znaczących osób z otoczenia, opiekunów, wychowawców

    • próba dostarczenia sobie bodźców wynikająca z nudów, bezczynności (u dzieci o dużej potrzebie aktywności) 

    • sygnał problemów zdrowotnych (infekcje układu moczowego, obecność pasożytów, stanów zapalnych itp.) 

  • może przybierać formę manifestu publicznego, widocznego dla otoczenia, ale może być również ukrywana przez dzieci 

 

 

 

Bez względu na rodzaj aktywności autoerotycznej dziecka, NIE NALEŻY: 

  • reagować krzykiem, karać dziecka, grozić mu 

  • zawstydzać, ośmieszać dziecka

  • oceniać masturbacji w kategoriach złego zachowania, z którym koniecznie trzeba walczyć

  • straszyć dziecka, że kontynuowanie zachowań autoerotycznych będzie skutkowało czymś złym

  • intensywnie skupiać się na temacie masturbacji 

 

 

 

Czy to jeszcze norma? 

 

Zachowania seksualne dzieci mieszczą się w normie seksuologicznej, kiedy:

  • umożliwiają realizację zadań rozwojowych dla danego okresu 

  • mieszczą się w repertuarze zachowań seksualnych charakterystycznych dla danego wieku

  • dokonują się między osobami będącymi w zbliżonym wieku

  • oparte są na zasadzie dobrowolności 

  • nie naruszają zdrowia 

 

 

Kiedy zgłosić się po pomoc do specjalisty?

 

 

  • Kiedy aktywność autoerotyczna dziecka stoi w hierarchii wyżej niż inne aktywności dziecka – niemożliwe jest odwrócenie uwagi dziecka, czy zaproponowanie mu równie atrakcyjnej aktywności, ponadto kiedy dziecko protestuje przy próbach zmiany jego aktywności, staje się agresywne

  • Kiedy dziecko uporczywie masturbuje się w konkretnych sytuacjach, okolicznościach, miejscach i nie jest to jednorazowy incydent – jest to wówczas sygnał informujący o głębszych problemach, którego nie można zignorować