STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Celem wdrożenia Standardu Ochrony Małoletnich jest: zapewnienie wszystkim dzieciom i młodzieży, będącej pod opieką specjalistów pracujących w ramach Projekt Ja - Psychoterapia i Rozwój, ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie zasad udzielania im wsparcia, kierowanie się najlepszym interesem małoletniego, oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka;
Zakres
Zasady i wytyczne określone w Standardzie dotyczą wszystkich współpracowników Projekt Ja - Psychoterapia i Rozwój, który uczestniczą w procesie opieki nad osobami małoletnimi.
Terminologia:
Małoletni/ dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny;
Współpracownicy Projekt Ja - Psychoterapia i Rozwój – każda z osób współpracujących z Projekt Ja - Psychoterapia i Rozwój przy ul. Nakielskiej 175a , niezależnie od podstawy zatrudnienia i pełnionych stanowisk w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz i inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi.
Ochrona dziecka – działania podjęte w odpowiedzi na konkretne sygnały dotyczące dziecka, które może być krzywdzone lub wykorzystywane;
Krzywdzenie dziecka – każde zamierzone lub niezamierzone zachowanie względem dziecka, które ma szkodliwy wpływ na jego zdrowie, rozwój fizyczny lub psychospołeczny;
Przemoc fizyczna - celowe fizyczne krzywdzenie dziecka; obejmuje wszelkie zachowania, w których użyta jest siła fizyczna i które mają na celu spowodowanie pewnego stopnia bólu lub dyskomfortu, nawet niewielkiego. Obejmuje bicie ręką lub narzędziem, może też polegać na przykład na uderzaniu, kopaniu, potrząsaniu, rzucaniu, drapaniu, szczypaniu, gryzieniu, przypaleniu lub łamaniu kości. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne
Zaniedbanie - brak zapewnienia podstawowych potrzeb dziecka, gdy osoby odpowiedzialne mają środki, wiedzę i dostęp do usług, aby to zrobić. Dotyczy to m.in. jedzenia, ubrania, higieny, nadzoru lub schronienia, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub rozwoju dziecka. Obejmuje ono również brak ochrony dziecka przed narażeniem na niebezpieczeństwo.
Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne - angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Obejmuje zachowania fizyczne, tj. dotykanie dziecka, jak i bez kontaktu fizycznego, np. podglądanie lub słowną agresję. Obejmuje także kontakty seksualne między znacznie starszym dzieckiem a młodszym dzieckiem lub jeśli jedna osoba obezwładnia inną niezależnie od wieku. Wykorzystywanie seksualne nie musi wiązać się z kontaktem; jest nim również np. angażowanie dzieci w tworzenie obrazów seksualnych, zmuszanie dzieci do oglądania obrazów o charakterze seksualnym lub oglądanie czynności seksualnych, zachęcanie dzieci do zachowania w sposób nieodpowiedni pod względem seksualnym lub uwodzenie dziecka w celu przygotowania go do wykorzystania poprzez zdobycie jego zaufania (w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych). W większości przypadków sprawcą jest osoba, którą dziecko zna i której ufa, a do wykorzystania seksualnego dochodzi często w odosobnionych, indywidualnych sytuacjach. Molestowanie seksualne obejmuje nieakceptowalne i niepożądane zachowania oraz praktyki o charakterze seksualnym, które mogą obejmować, ale nie stanowią katalogu zamkniętego, sugestie lub żądania o charakterze seksualnym, prośby o przysługi seksualne, werbalne lub fizyczne zachowania lub gesty, które są lub mogą być racjonalnie postrzegane jako obraźliwe lub upokarzające;
Przemoc emocjonalna - każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej dziecka, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie dziecka, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości. Przemoc emocjonalna to uporczywe emocjonalne maltretowanie dziecka. Przemoc emocjonalna może polegać na celowym mówieniu dziecku, że jest bezwartościowe, niekochane i nieodpowiednie. Może obejmować nie dawanie dziecku możliwości wyrażania swoich poglądów, celowe uciszanie go lub “wyśmiewanie” tego, co mówi lub jak się komunikuje. Przemoc emocjonalna często występuje jako wzorzec celowego, długotrwałego, powtarzającego się nie fizycznego zachowania w ramach relacji zróżnicowanych pod względem władzy.
Przemoc emocjonalna może obejmować zastraszanie - w tym zastraszanie w Internecie poprzez sieci społecznościowe, gry online lub telefony komórkowe - również przez rówieśników dziecka;
Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, PESEL a także wizerunek.
Jako psycholog/psychoterpaueta:
Prowadzę działalność, w ramach której świadczę usługi na rzecz Małoletnich. Usługi te obejmują w szczególności udzielanie wsparcia psychologicznego i prowadzenie terapii dzieci (osób Małoletnich). Prowadzę działalność jednoosobowo – nie zatrudniam żadnego personelu.
Moim priorytetem jest zawsze dobro dziecka. Traktuję wszystkie dzieci (Małoletnich) z należnym im szacunkiem, uwzględniając ich interesy i potrzeby.
Działam w tym zakresie zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami etyki zawodowej oraz tym dokumentem (Standardy Ochrony Małoletnich).
Standardy Ochrony Małoletnich w obecnym brzmieniu obowiązują od dnia: 15.02.2024r.
Niektóre pojęcia, których używam w dokumencie mają określone znaczenie – wyjaśniam je w słowniku na końcu dokumentu.
Zasady bezpiecznego kontaktu z Małoletnim
Na pierwszym spotkaniu z Małoletnim:
przedstawiam się, mówię kim jestem i na czym będzie polegać nasza współpraca (np. co będziemy robić, o czym będziemy rozmawiać itp.),
informuję Małoletniego, że w każdej chwili może mi zadawać pytania oraz informować o problemach, trudnych sytuacjach, np. w domu albo w szkole,
ustalam z Opiekunami czy i w jakim zakresie będą oni uczestniczyć w naszych spotkaniach.
Jeżeli okaże się, że Małoletni potrzebuje obecności Opiekuna w większym zakresie, możemy modyfikować pierwotnie ustalone zasady.
Przed rozpoczęciem współpracy przedstawiam Małoletniemu i jego Opiekunom zasady współpracy i proszę o potwierdzenie, że wyrażają na nie zgodę.
Przy każdym kontakcie z Małoletnim biorę pod uwagę jego wiek, stan zdrowia, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.
Wszystkie informacje przekazuję Małoletniemu w sposób dostosowany do jego wieku i możliwości poznawczych.
Zwracam się do Małoletniego po imieniu, w preferowanej przez niego formie.
Kontakt fizyczny z Małoletnim, który nie jest związany z udzielaniem świadczenia zdrowotnego (np. przytulenie), może odbywać się wyłącznie za jego zgodą.
Nie ignoruję i nie bagatelizuję odczuć Małoletniego, np. strachu, wstydu, niepewności co do nowej sytuacji.
Jeżeli Małoletni tego potrzebuje, korzystam, w miarę możliwości, z alternatywnych form komunikacji.
Nie kontaktuję się Małoletnim prywatnymi kanałami komunikacji bez wiedzy i zgody Opiekunów.
Małoletniemu przysługuje prawo do poufności. Przekazuję Opiekunom tylko ogólne wnioski i zalecenia z przebiegu spotkania z Małoletnim. Z poufności wyłączone są ewentualne diagnozy, jeśli to one były celem spotkań.
Jeżeli rozmawiam z Opiekunem na temat sytuacji Małoletniego, staram się, aby Małoletni nie był obecny przy rozmowie. Jeżeli obecność Małoletniego jest niezbędna, pamiętam o tym w czasie rozmowy i kieruję swoje wypowiedzi do wszystkich obecnych.
Jeżeli zauważę taką potrzebę, mogę zasugerować Opiekunom kontakt z innym specjalistą, np. psychiatrą.
Nie utrwalam wizerunku Małoletniego bez pisemnej zgody Opiekuna. Jeżeli wizerunek Małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda Opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Niezależnie od zgody Opiekuna, sam Małoletni ma prawo zdecydować, czy jego wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie użyty.
Jeżeli coś w zachowaniu Małoletniego lub Opiekuna budzi mój niepokój, reaguję (np. zawiadamiam odpowiednie służby).
Zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu Małoletniego
Reaguję zawsze, gdy podejrzewam krzywdzenie Małoletniego lub posiadam informacje o krzywdzeniu Małoletniego.
Przez krzywdzenie Małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, przemoc wobec Małoletniego lub zagrożenie dobra Małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
Jeżeli podejrzewam, że zagrożone jest życie lub zdrowie Małoletniego, informuję odpowiednie służby (np. dzwonię pod numer 112).
Jeżeli w związku z posiadanymi informacjami mam obowiązek złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na szkodę Małoletniego, sporządzam pisemne zawiadomienie, w którym opisuję zdarzenie oraz wskazuję posiadane przeze mnie dane pokrzywdzonego i potencjalnego sprawcy. Zawiadomienie przesyłam do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
W przypadku, gdy Małoletni doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, podejmuję działania adekwatne do sytuacji, np. mogę podjąć działania w celu wszczęcia procedury Niebieskiej Karty (w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej) lub wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny.
W przypadku, gdy zauważę, że doszło do zaniedbania potrzeb życiowych Małoletniego lub jego dobro jest zagrożone w inny sposób ze strony rodziców lub opiekunów, mogę wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny.
W przypadku, gdy zauważę sytuacje przemocowe pomiędzy samymi Małoletnimi (np. podczas zajęć grupowych), reaguję natychmiast w sposób adekwatny do sytuacji, a następnie podejmuję decyzję co do dalszych działań (np. ustalam spotkanie z Opiekunami).
Sprawy niejednoznaczne mogę konsultować w ramach superwizji. Ostateczną decyzję podejmuję samodzielne, kierując się dobrem Małoletniego. W dokumentach Małoletniego wpisuję notatkę z informacją o podjętych działaniach.
Nawet jeżeli sprawą krzywdzenia Małoletniego zajmą się inne służby (sąd, Policja, prokuratura, OPS), mogę kontynuować świadczenie na jego rzecz usług, chyba że z uwagi na dobro Małoletniego nie będzie to wskazane.
Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnimi
W przypadku zajęć grupowych dbam o to, by wszyscy uczestnicy czuli się bezpiecznie i komfortowo.
Przed rozpoczęciem zajęć informuję Małoletnich o obowiązujących zasadach.
Każdy uczestnik zajęć grupowych ma prawo do szacunku, a jednocześnie jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych kolegów i koleżanek.
Uczestnicy mają prawo do własnych opinii i poglądów, muszą je jednak wyrażać w sposób kulturalny, z szacunkiem dla innych.
Nie są akceptowane jakiekolwiek formy przemocy.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Jeżeli w ramach świadczonych przeze mnie usług Małoletni będzie mieć dostęp do internetu, podejmę działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla jego prawidłowego rozwoju, np. poprzez instalację odpowiedniego oprogramowania.
Postanowienia końcowe
Co najmniej raz na dwa lata będę dokonywać oceny Standardów Ochrony Małoletnich i będę je aktualizować, tak aby były dostosowane do aktualnych potrzeb oraz zgodne z obowiązującymi przepisami.
Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne w moim gabinecie oraz na mojej stronie internetowej: www.projektja.pl.
Załącznikiem do Standardów Ochrony Małoletnich jest ich skrócona wersja, która zawiera informacje istotne dla Małoletnich.
Standardy Ochrony Małoletnich zostały przygotowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa polskiego, w szczególności Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.).
Pojęcia używane w dokumencie mają następujące znaczenie:
Standardy Ochrony Małoletnich – ten dokument,
Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji Małoletniego, w szczególności jego rodzic lub inny przedstawiciel ustawowy.
Standardy Ochrony Małoletnich – wersja dla Małoletnich
Jestem psychologiem/psychoterapeutą.
Zależy mi na tym, abyś w czasie naszych spotkań czuła/czuł się bezpiecznie i komfortowo. Dlatego wypisałam kilka najważniejszych zasad, które będą obowiązywać w czasie tych spotkań.
Na pierwszym spotkaniu powiem Ci na czym będzie polegać nasza współpraca. Możesz dopytać mnie o wszystko, co nie będzie dla Ciebie jasne i zrozumiałe.
Możesz mi zadawać pytania i mówić o swoich wątpliwościach także na kolejnych spotkaniach – zawsze, kiedy będziesz czuć taką potrzebę.
Zawsze możesz mnie też poinformować o trudnych sytuacjach, np. w domu albo w szkole.
Wspólnie z Twoimi rodzicami ustalimy czy będą oni obecni na naszych spotkaniach.
Zależy mi na Twojej szczerości. Wszystko, o czym powiesz mi podczas naszych spotkań jest objęte tajemnicą. To znaczy, że nie mogę o tym nikomu mówić. Są jednak pewne wyjątki. Niektóre informacje będę przekazywać Twoim rodzicom – wspólnie ustalimy, jakie to będą informacje. Mogę też przekazywać niektóre informacje Policji albo innym służbom, jeżeli uznam, że zagrożone jest życie albo zdrowie Twoje lub innych osób.
Jeżeli będziesz potrzebować przytulenia lub pocieszenia, zawsze możesz mnie o to poprosić. Nie będę Cię przytulać bez Twojej zgody.
Będę Cię pytać o zdanie w sprawach, w których mogę dać Ci wybór.
Jeżeli wydarzy się coś, co Cię zaniepokoi, ktoś Cię skrzywdzi lub przekroczy Twoje granice, możesz mi o tym powiedzieć i poprosić o pomoc.
Masz prawo do własnych opinii i poglądów, musisz je jednak wyrażać w sposób kulturalny, z szacunkiem dla innych.
W przypadku zajęć grupowych mogę Ci przedstawić dodatkowe zasady.
Pamiętaj, że każdy uczestnik zajęć grupowych ma prawo do szacunku, a jednocześnie jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych kolegów i koleżanek. Nie są akceptowane jakiekolwiek formy przemocy.
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.